söndag 23 september 2012

Resan mot plusset.

Tänkte att jag skulle berätta en sann historia om hur ett barn kan bli till.
Nåt man fått höra mycket mer av på sista tiden och som media och annat försökt lära oss, så är det ju det här med ofrivillig barnlöshet som det så vackert heter. Jag ser ingen anledning till att jag eller vi skall behöva hålla de hemligt. Många ve,t andra vet inte... Men ibland är de ju verkligen inte så att de bara är att skaffa barn.. De fungerar inte så för alla, även om man skulle önska det.
För oss gick det inte bara så där.. De blev en mycket längre resa, en längre tids väntan och längtan.
3 år närmare bestämt..

Juli 2009va året då jag slutade med p-piller.. Att de kunde ta tid visste jag och  jag hade nästan kallt räknat med att de skulle ta ett år.. Men att det skulle ta oss nästan två år att få till de första plusset hade jag väl aldrig anat. Juni 2011 fick vi de första plusset, en glädje som snabbt byttets ut mot en med ledsen min. Missfall bara några dagar efter plusset.. Kan tycka att de kändes helt ok, för allt gick så snabbt och så "smidigt" om man kan säga så..

Sen blev de lite krångligare. Oktober 2011 kom vårt andra plus.. Efter några veckor kom de en större blödning och jag fick himla ont... För mig kändes de inte alls som med missfallet jag fick på sommaren. Vilket jag även delgav till läkaren som kollade upp mig.. Hon sa missfall.... Men jag kände mig osäker.. Hon sa kom tillbaka om 3 månader, men kollade aldrig upp nåt mer.. Inte med fler blodprov inte med nåt..
November 2011 ca tre veckor efter att läkaren hade sagt missfall ringde jag dit och bad om att få kollas upp på nytt då jag hade hemskt ont, och hade blödit i över en månad. Va hände??
Jo de blev akut operation dagen efter och ett konstaterat utomkvedshavandesakp där jag tvingades operera bort min ena äggledare.. Furktansvärt jobbig period.. Både fysiskt och psykiskt.. De blev ett onödigt långt lidande då läkaren gav fel "diagnos" och hon gjorde dessutom fel när hon aldrig kollade upp med blodprov att hormonet sjönk som de skulle..

Så att bara bli med barn va svårare än man trott..  Det är inget fel med det och inget jag anser att man behöver skämmas för.. Ibland är de bara svårare för vissa än för andra..

Detta har iaf gjort att vi fått chansen att prova ett altrenativt sätt.
IVF alltså provrörsbefruktning.. De blev en masa hormoner, resor till Åbo för att kolla upp hur kroppen eller äggstockarna reagerade på alla hormoner..
En häftig resa i sig som oxå kan va extremt jobbigt.. Jag hade turen att jag inte blev påverkad av hormonerna.. jag va rädd innan att jag skullebli extremt ledsen av alla hormoner eller att man skulle gå upp i vikt. Men jag "skonades" från allt det där.. (kanske va de min tur att ha lite flyt i livet)
Men jag mådde faktiskt bra av sprutorna..
men sen blev de lite knas när jag tydligen blev överstimulerad av hormonerna och efter äggplock och embryo transfer började jag samla vätska i magen och äggstockarna började växa.. Sen så fortsatte den ena att växa efetrsom att jag hade turen att bli gravid..

Tesdag hade vi den 20 juni.. Som blev ett starkt plus.. In till sjukhuset för att lämna blodprov som skulle till åbo och dom bekräftade oxå att vi hade blivit gravida.. =)
Lycka blandas med rädsla för att än en gång bli av med de.. Sommaren va jobbig, en lång väntan på att veckorna skulle gå.. skulle de gå vägen denna gång?? Har ju även haft väldigt ont då min ena äggstock varit allt för stor.. Så jag har ju inte jobbat på hela sommaren då den inte ville krypmpa.. Till yta va den som 30 normalstora äggstockar.. Så de gjorde lite ont..

Men en häftig resa har de varit då jag sett vår lilla från dag ETT.. Jag såg ju en svart liten prick på skärmen när jag fick tillbaka vårt "guldägg" som dom säger.. Sen dess har jag varit på en hel del ultraljud för att kolla upp mina äggstockar och då har jag ju även fått se vår lilla växa för varje gång..
Då har man kunnat lugna sina nerver lite varje gång...

Jag tar inte denna graviditet för givet och jag är extrem tacksam för att vårt första IVF försök än så länge har lyckats.. Imorgn går vi in i vecka 19 och de känns helt otroligt!
Jag blir gråtmild varje gång jag går förbi spegeln och ser att de faktiskt växer en mage på MIG!! Äntligen efter tre års kämpande... Så sitter den där... och jag hoppas ju av hela mitt hjärta att de vill gå hela vägen för oss den här gången.
Att vår lilla vill komma ut till oss nästa år...
Bf har vi den 25:e Februari 2013.. Så de är bara att hålla tummarna nu...

18 kommentarer:

  1. Ja herregud, det där berättade de inget om på sexualundervisningen... Då var det mer "akta er" för att inte bli geavida och det verkade ju busenkelt! Det är först när man själv är gravid som historier med svårigheter börjas yppas. Tråkigt, flr det hade man gärna hört "före", då man behövt det. Så bra av dig att du berättar er historia! Blir däremot helt galet arg över läkaren som missade ditt utomh.skap, det hände också min kompis för bara någon månad sen! Och hon höll på DOG! Hur kan läkarna missa det?? Varför drar de inte öronen åt sig när de hör om smärtan?? Fy fasen alltså...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag blir än idag ledsen och väldigt upprörd när jag tänker tillbaka på det. För jag sa med desamma jag kom till sjukhuset att det känns som att kroppen jobbar jätte hårt för att få bort nåt som inte vill bort..Och ja sa de upprepade gånger för att försäkra mig om att hon kollade ordentligt. Så de känns hemskt att hon sa kom tillbaka om tre månader. För de kunde ha gått riktigt illa! Jag får väl glad att jag hann in i tid innan den hann brista av sig själv.
      Trist att sånt ska behöva händ fler.

      Radera
  2. Även jag hoppas av hela mitt hjärta att det går vägen nu! Även om vi träffas allt för sällan har jag ju fått följa er på resan ända från början. <3 *håller tummarna*

    SvaraRadera
  3. Åå sitter här med tårar i ögonen, är så fruktansvärt glad för er skull!! Ni är så värda det! Kram

    SvaraRadera
  4. Oj hade inte den blekaste aning att ni gick igenom liknade väg som oss :( stor kram till er och ett Stort j-la grattis!!! Nu är det er tur :) kramar från Cindy med två gullungar numera ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi fick oxå kämpa lite för att få till det där plusset. Har många gånger tänkt dig eller er och va ni gick igenom. Och har ni klart så många motgångar, så kan vi me har jag tänkt.. De e ju inte alltid lätt för kroppen att ta allt. Men glad att man inte gett upp. Synd bara att när man kämpat så länge så har man hunnit läsa på allt för mycket om ALLT. Så de blir en del rädsla i graviditeten istället för njutning. Men jag försöker så gott jag kan att njuta. Men ibland är de lättare sagt än gjort.
      Kram

      Radera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Fy vad hemskt.. tårarna rinner när jag läser det här. Jag har själv två barn och de är det bästa som hänt mig, kan inte tänka mig ett liv utan dem! Det här med att få barn är nog någonting man tar för givet tills motsatsen är bevisad.
    Jag önskar er lycka till och hoppas trots allt att du kan njuta av att vara gravid! /Madde

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja de skall inte alltid va lätt i livet, men man blir väl starkar på vägen sen oxå hoppas man =)
      Och jag skall verkligen försöka börja njuta av de här nu. Rädslan för att nåt skall hända har v'l varit lite för stor, men nu måste jag låta den ta mindra plats och släppa fram glädjen.
      Tack för dina ord.
      Kram

      Radera
  7. Å du vet precis va jag tycker :) blir lika glad när jag tänker på d! å jag tror absolut d går vägen för er! kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack skall du ha=) och de är så härligt att ha vänner som blir innerligt glada för våran skull. Snart är vi mamma lediga tillsammans hoppa jag =)
      Kram

      Radera
  8. Älskade vän.
    Tårarna rinner igen som så många gånger
    genom denna resa...
    Som ska få de lyckligaste slutet!
    KramiZar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att ha haft er med på denna resa! Va skulle man göra utan vänner som man kan berätta allt till!
      Kram

      Radera
  9. Jag håller tummarna för er!! Kram!

    SvaraRadera
  10. Håller tummarna för att allt ska gå bra. Vilken jobbig resa det måste ha varit, men vilken styrka ni ändå måste besitta som har klarat av den! Stora kramar

    SvaraRadera