onsdag 15 december 2010

Mörk chokladtryffel med smak av apelsin.


Jag fick en förfrågan om jag inte kunde lägga upp receptet på mörk choklad tryffel här i bloggen. Och visst kan jag det!
Men jag vill börja med att säga två saker.. De första är att skriv gärna namn när ni kommenterar. Känns lite trevligare med ett namn och inte bara en text med: anonym. Det är ju alltid roligt att få en liten kommentar!=)
De andra jag vill säga är att jag personligen tycker bättre om vanlig choklad tryffel (mjölkchoklad) men smaken är som baken.. Man byter bara till den choklad man vill ha..

Receptet är på ett ungefär och de är min vän Malin som har lärt mig.

Mörk choklad tryffel:

200g mörk choklad (eller ljus som jag föredrar)
ca 2dl grädde
1-2 apelsiner
Cointreau (för att förstärka smaken av apelsin)

Gör så här:
Hacka chokladen i mindre bitar. Ta en apelsin och ett rivjärn och "riv" skalet på en tallrik. Värm upp grädden och lägg sedan i chokladen i kastrullen med grädde.
Låt de koka ihop lite lätt rör till en jämn smet (inte för hög värme)
Blanda sedan i de rivna apelsin skalet och pressa gärna i lite apelsin saft.
Sen kan man ta en kork med cointreau och lägga i smeten.
Sen får man smaka av: vill man ha mer apelsin smak så river man i mer skal.
Häll sedan upp smeten i tex små folieformar och sätt sedan in dom i kylskåpet.

Jo en sak till, med 2dl grädde till 200g choklad med tryffeln ganska mjuk. Och jag vill gärna ha den lite hårdare så jag brukar ha mindre grädde. Men de där gör man ju oxå som man vill..

Lycka till för den som vill prova=)
Posted by Picasa

1 kommentar:

  1. Men så roligt! precis som du säger är det väldigt trevligt att veta vilka det är som följer en och tyvärr är det få som faktiskt tar sig tid att presentera sig, så det är otroligt uppskattat :D Och tusen tusen tack! kramar

    SvaraRadera