tisdag 11 december 2012

Dagens mvc besök.

Ja idag va jag och Jonas på vårt mvc besök.. Känns så ledsamt att "vår" barnmorska skall opereras imorn och därmed blir borta till februari nån gång =/ Skit synd då jag tycker så mycket om henne.. Hon är super gullig och lätt att prata med. Så de känns skit trist.. Men hon har ju oxå ett liv..

Magen hade lugnat sig i sitt växande.. Sist jag va där hade ju magen tagit sig en Rejäl växt spurt och växt 6 cm på 4 veckor.. Men nu hamna jag tillbaka på "normal" kurva och magen hade växt ca 2cm sen förra besöket.. Så de kändes lite bättre.
Mitt hb va ju skit igen och ännu sämre än sist fast jag bytt "järn medicin" så nu ligger mitt hb på 105..  Jag trodde nästan att de skulle ha stigit, men icke!
Hjärljudet låg på en ca 135 tror ja hon sa..
Förra gången kände hon ju efter hur bebisen verkligen låg i magen och de va ju med huvudet neråt.. Hon frågade ju då om vi ville känna på huvudet.. Men de ville ville vi inte.. Men de va väl för att vi båda va rädda att ta i för hårt å skada den lilla i magen.. Men denna gång kände både jag och jonas.. Kändes ju ganska häftigt att få "tag" i huvudet! Jag har känt på vår bebis huvud =) haha

Och eftersom att jag känner en del oro inför förlossningen så bokade hon in ett möte med en på bb så att jag kan få komma dit och "prata" av mig, eller vi båda får gå på det "besöket".
De är egentligen inte oro för förlossningen som sådan.. Utan mer att jag oroar mig för hur jag skall hantera eller reagera på smärtan efteråt. Jag vill ju absolut inte att denna upplevelse skall gå på tok så att man sen känner sig deppig eller mindre glad... Nu vet ja att de inte är helt ovanligt att de händer...
Men de känns ändå som att jag längtat så länge efter det här, så jag vill inte att de skall bli knasigt..
Svårt att förklara så att andra skall förstå.. =)

Men nu blir de soffan en stund innan jag skall krypa i säng.. Imorn skall vi på ultraljud och får se vår lilla igen =)

9 kommentarer:

  1. Vad bra att man får prata av sig ! Så nog har vi bra vård här:) alltså jag blir nästan avundsjuk på vad ni har framför er(förlossning) för visst de tar ont, men man är så otroligt fokuserad så jag trodde på nå vis de skulle vars värre:) åh underbart janni! Snart har ni HAN i er famn;) jag tror de d en pojke som gömmer sig där inne;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nog har vi de nog bra. Idag hade jag oxå ett inbokat samtal till min kontakt person på gyn så att jag fick prata av mkig lite. Vilket känns skönt att kunna ta upp sånt man kanske oroar sig för. Men vi pratade om det att förlossning kan ju va en positiv smärta (eftersom att jag relaterar min magsmärta med mitt utomkvedshavandeskap förra året)De lär ju göra ont att föda barn.. Men man får ju nåt fint av de! Så jag hoppas på att få de till en upplevelse så som jag sett fram emot..
      Hoppas nästan på att de blir en pojke.. Så blir det inga stridigheter om namnet =) haha

      Radera
  2. Jaa... får se vem jag får träffa imorgon nu då =( Bajs!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi skulle få en Sanna.S nästa gång. Hade henne i somras när vi skrevs in.. Gillade tyvärr henne inte så värst mycket.. Man fick ett alternativ att byta till Godby.. men de känns lite onödigt långt tycker jag..

      Radera
  3. Är verkligen en positiv smärta! Visst det tar ont att föda men sen när barnet är ute är smärtan helt borta och man är bara sjukt lycklig!! Bland det första jag sa efter förlossningen var "De här vill jag göra igen" och det vill jag verkligen! Så häftig upplevelse att det inte går att förklara! :) Barnmorskorna är jätteduktiga och hjälpte mej genom smärtan bra! Skönt att du får fara och prata av dej! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja då hoppas jag att jag oxå får känna att jag vill göra det igen =)
      Men de känns säkert skönt att jag får komma dit och prata lite innan oxå, så vet dom att man kanske är lite om sig och kring sig. =)

      Radera
  4. Var också nervös inför min förlossning, men herrigud vad häftigt det var, skulle lätt kunna föda 10 barn till, finns ingen härligare känsla än att föda barn , visst gör det ont, men det är de värt!! :) Lycka till sen när det är dags! Föresten vilken barnmorska har du gått hos?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack skall du ha för dina ord. De blir säkert en otrolig upplevelse.. Ja måste sluta tänka så mycket framåt och sluta tänka på om och men.. =)
      Men jag har gått till en Monica som jag tyckt varit super gullig.. SÅ jag hoppas hon hinner komma tillbaka innan vår lilla skall kika ut.

      Radera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera