tisdag 23 oktober 2012

Dagens mvc besök

Ja idag hade vi tid till vår barnmorska på mvc.. Inför detta besök va jag lugnare än de andra gångerna, men de e ju för att jag börjat känna liten nu. Så imorse kände jag av vår lilla och visste ju att den levde=)
SKÖNT!! Hjärtat pickade på och låg denna gång på 144
Mitt hb vägrar ju att stiga! Jag har ju i en månads tid nu ALLA dagar tagit extra järn i form av kruter blodsaft eller va de heter.. Men de vill inte hjälpa! Från vecka 8 då de första gången tittade mitt hb som då låg på 109 så har de nu stigit till 112.. Va gör jag för fel? OCh den här gången hade de ju till och med minsakt sen mitt sista besök dit för då låg det på 115.. Idag när hon först testade så va de 109 men de trodde hon inte då hon tyckte att jag såg så pigg ut.. Så vid ett nytt test visade de endast 112...

Inte kan eller vill jag ta annat heller då jag är halft förstoppad hela tiden. Vill ju inte gärna ta nåt som gör att jag får de ännu svårare att få upp magen. Men jag skulle gärna få utt mitt hb lite.

Så ikväll skall jag läsa på lite om mat och va jag kan äta för att tillföra järn den vägen.. Köpte hem spenat idag=) färskt spenat egott och de skulle va järn i de.. Perfekt.!

Hur som helst så var det iaf underbart att få lyssna på vår lillas hjärta.. De e så mysigt..=)

Nej nu skall jag slänga i mig en snabb lätt middag.. Skall på bio ikväll med Mikaela och ha lite tjej mys. Blir perfekt en tisdag så här=)

15 kommentarer:

  1. Jag fick höra av en doktor att kreuters blodsaft int va nån höjdare... jag tar järndroppar å dom e snälla mot magen tycker jag.
    annars ska du äta mängder me persilja! å jordgubbar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Persilja har ajg i rabatten, så kasnke jag får gå ut imorn till frukost och lägga lite på en smörgås eller nåt=) Jordgubbar e ju himla gott annars.. Kollade nog på de när jag va till Kantarellen idag, men de e ju lite dyrt om man får bli lite snål =) haha

      Radera
  2. Har du provat maltofer dropparna? Superbra! Det var de enda som fick mitt hb att stiga:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det har jag inte testat.. Kanske jag skulle ringa barnmorskan och fråga nån dag. HOn sa idag att jag skulle köra på samma som jag gjort då min mage e helt cp och ur balans.. Men jag skulle ju behöva få upp mitt hb en aningen iaf!

      Radera
    2. Jag har maltofer droppar. magen funkar fint men e fortfarande trött, får se på måndag om d stigit nåt. 112 sist... Körde samma sista grav å d va trögt att få upp d. Men d e värt å pröva, blodsaften ger jag int mycket för.

      Radera
  3. svårt det där med järn.. blodpudding kanske funkar? finns något flytande som heter ferrenol (?) som innehåller mer järn än Blutsaft, speciellt om man tar det tillsammans med vanliga vitamintabletter, tex apotekets egna.. Själv är jag hänvisad till niferex nu, men håller på att laborerar med hur ofta jag måste ta dem ;) I smyg iaf..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blodpudding har jag aldrig ätit =) och lär inte våga göra de nu heller =) fast de luktar ju gott kan ja tycka..
      De är inte lätt det här med alla grejer som finns =)Men jag måste nog slå en ny signal till min barnmorska och fråga om de finns nåt annat bättre att ta.. Nu när man fått lite tips menar ja.. Lättare att komma med nåt konkret till henne så kan hon bara säga ja eller nej =) Tack för tipsen.

      Radera
  4. Hej!

    Gillar du messmör? Det är både bra med järn och hjälper igång magen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja messmör gillade jag som yngre iaf, så kasnke jag skulle köpa hem och test lite sånt.. tack =)

      Radera
  5. Hoppas du får upp järnvärdet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja de hoppas jag med =) Ska slänga i mig allt jag kan hitta nu =)

      Radera
  6. Jag hade också problem med magen när jag va gravid (båda gångerna...) och var förstoppad mest hela tiden.. men jag åt obsidan och det fungerade bara fint, konstigt nog! Jag prövade också kreuterblod men hjälpte inte det minsta...
    Hoppas du lyckas få upp hb liiite alla fall!

    SvaraRadera
  7. Åh så typiskt! Känns som lite av ett (osäkert) projekt att skicka :/ men har du vägarna förbi vet du vart den finns! :D

    Kramar

    SvaraRadera
  8. Livets största och mest magiska resa, visst är det? Grattis till bebisen och så roligt att du hängt med så länge :D

    Kramar

    SvaraRadera
  9. Precis så var jag när jag väntade Lova! Åt massa sunt innan men sen klarade jag varken fisk eller kycklig eller sallad eller något sånt, bara pizza, pasta och fett, haha :D

    Kram

    SvaraRadera